keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Mansikan mollukoita

Mikä kesämarjoista on mieleisin?
Minulle ja oikeastaan voi sanoa, 
että koko meidän porukalle ehdottomasti mieluisin marja on mansikka.


Meillä on omalla pihalla pienen pieni mansikkamaa,
josta ei satoa pakastimeen asti saada.
Sieltä jokainen saa vapaasti käydä syömässä vitamiinit suoraan suuhunsa.
Talven varalle on kuitenkin mukavaa saada edes vähän mansikkavarastoa.
Monena aikaisempana kesänä olen käynyt pakastimeen tulevat mansikat poimimassa ystäväni äidin luota, jolla on tontillaan mansikkarivi poikineen.
Tänäkin kesänä minulle sitä mahdollisuutta tarjottiin,
mutta nyt jouduin kieltäytymään.
En tiedä onko syy tuossa meidän pienimmässä,
joka ei tällä hetkellä nuku kuin pieniä päiväunipätkiä (öisin nukkuu onneksi hyvin) 
vai missä, mutta nyt tuntui, etten repeä missään välissä mansikoita poimimaan.
Niinpä delegoin miekkosen hammaslääkärireissullaan hakemaan meille 
mansikkalaatikot suoraan kaupasta.
Onneksi innokkaita pakastajia löytyi muitakin, 
niin minun hommakseni jäi lähinnä "päällikkönä" toimiminen.

Kukin pakasti tyylillään, mutta pääasia toki on, että homma saatiin tehdyksi.
Aikamoinen prosenttiosuus mansikoista meni suoraan suuhun, 
mutta nythän ne mansikat parhaimmillaan ovat ja vitamiinipitoisuus suurimmillaan, joten antaa mennä vaan.
 
 Viisivuotias halusi kirjoittaa purkkien päälle sisältötiedot.
Mallin mukaan kirjoittaminen sujui hyvin ja minä olin ihan yllättynyt siitä, 
miten kauan jaksoi kirjoitustyöhön keskittyä:)
 

11 kommenttia:

  1. Määkin oon ostanut tänä kesänä ehkä neljä mansikkalaatikkoa, kaikki syöty tuoreena samantien. Yks laatikko kestää noin kaks päivää... ;) Äiti sais kohtauksen, jos tietäis, että oon syönyt muitakin mansikoita kuin hänen kasvattamiaan. :D Mun mielestä ne maistuu ihan samanlaisilta tai jopa paremmilta kuin äitin kasvattamat. Jos meinaa tuoreena mansikoita saada, niin kaupasta ne täytyy ostaa, äiti tuo kyllä sitten pakastemarjat meille aikanaan.

    VastaaPoista
  2. Hö, eikö se mun äskeinen kommentti lähtenytkään...? Kirjoitin vain, että määkin oon ostanut tänä kesänä ehkä neljä mansikkalaatikkoa ihan kaupasta, ollaan syöty samantien, koska yks laatikko kestää meillä noin pari päivää. Äiti kyllä hermostuisi, jos tietäisi, että syön jotain muitakin mansikoita kuin hänen kasvattamiaan. Mutta jos tuoreena meinaa saada, niin kaupasta ne täytyy ostaa, koska pakastemarjat tulee meille sitten joskus kun tulevat.

    Mun lempimarja muuten ei oo mansikka, vaan vadelma. :) Tai oikeasti mun lempimarja on pihlajanmarja, mut syötävistä vadelma. Kohta pääsee vadelmapuskiin, jee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on hyvä palvelu mansikoiden suhteen. Toivottavasti ens kesänä ois semmonen tilanne, että pääsis taas teijän äitin pellota mansikat hakemaan. Mää tykkään myös vadelmista ja kohta on niitten aika, jee:)

      Poista
  3. No niin ja nyt oon sitten kirjoittanut kahdesti saman asian... ;) Tuli sitten ainakin selväksi. Mikähän tuossa oli, kun äsken se mun eka kommentti ei näkynyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asia tuli ainakin selväksi:) Enpä osaa sanoa, miksei kommentti heti näkynyt. Tämä blogger sekoilee mun mielestä välillä ihan omaksi huvikseen ja sitten yhtäkkiä taas toimii hyvin. Onneksi korjaa itse vikansa, koska mulla ei ainakaan tietämys siihen riittäisi.

      Poista
  4. Voi söde mitkä tekstit mansikkapurkkien päällä! Mää olin aamupäivän mustikassa (Pekka kysyis nyt, että miten mahduit sinne) ja lähdin iltapäiväksi Kuopioon humputtelemaan. Ilta meni Aissan luona kyläillessä. Ja arvaa mitä, kauniin, lämpimän ja aurinkoisen päivän jälkeen tulee... voisi luulla, että kaunis, lämmin ja aurinkoinen ilta, mutta ehei. Ei täällä, täällä tulee VESISADE! Alan kohta kiroilemaan jos tämä ainainen sataminen ei lopu. Toivottavasti teillä on tässä suhteessa kuivempaa. Terveisiä pikkuväelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sää oot oikein tosissaan innostunut mustikan poiminnasta. Hyvä! Säätilan suhteen täällä ollaan samassa veneessä kuin siellä eli iltapäivällä satoi ja nyt illallakin satoi. Kohta tuo venevertaus muuttuu ihan konkreettiseksi:) Kiva, että kerkesit kyläilemään.

      Poista
  5. Ihania mansikkapurkkeja teksteineen tosiaan! Meillä on mennyt nyt kolme (kaupan) laatikkoa mansikkaa pakkaseen ja luulen että kaikki tulee varmasti syötyä talven aikana. Omalta maalta haetaan napostelumarjoja samoin kuin teillä. Tosi sööttiä kun molemmat muksut etsii oman marjansa (ainakin puoliksi kypsän..) ja istahtavat vieriviereen tuoreen verstaan rampille mutustamaan. Jonkinmoinen mansikkapiirakkakin olisi mukava saada kesälle vielä tehtyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutulta kuulostaa:) Meillä pyritään myös siihen, että mansikka olisi ainakin puoliksi kypsä ennen kuin se poimitaan. Siinäkin riittää välillä haastetta.

      Poista
  6. Voi minä saan näppylöitä, kun joku puhuukaan marjastamisesta... Ei ole perintötekijät siinä(kään) asiassa mua suosineet. Kiva niitä on tuoreena kyllä syödä!! HOpe

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muakaan huvita juuri metsästä marjoja kerätä. Mansikat ja vadelmat menettelee, kun niitä saa omalta (tai muitten) pihalta. Edellisestä mustikka- tai puolukkaretkestä taitaa olla kohta aikaa vuosikymmen.

      Poista